STATUT PODHALAŃSKIEGO TOWARZYSTWA ŻEGLARSKIEGO
Rozdział I - Postanowienia ogólne
§1
- Stowarzyszenie o nazwie: "Podhalańskie Towarzystwo Żeglarskie" zwane dalej stowarzyszeniem posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych i działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach ( t.j. – Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 – ze zm.), ustawą z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (t.j. – Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz. 899 – ze zm.), ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 – ze zm.), w szczególności Rozdział III, art. 20 i niniejszego Statutu.
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą jego władz miejscowość Czorsztyn.
- Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczególnych.
Rozdział II - Cele Stowarzyszenia
§2
- Celem Stowarzyszenia jest uprawianie i rozwój żeglarstwa i innych sportów wodnych oraz kultywowanie najlepszych tradycji żeglarstwa, turystyki i rekreacji.
- Stowarzyszenie urzeczywistnia swoje cele, między innymi, poprzez:
a) Organizowanie pływań śródlądowych i morskich, obozów, regat, imprez żeglarskich i wodnych, jak również udział w regatach, konkursach i zlotach krajowych i zagranicznych.
b) Zakładanie i utrzymywanie ośrodków żeglarskich i portów jachtowych oraz lokali klubowych.
c) Organizowanie wycieczek, zabaw oraz różnych innych form życia towarzysko-kulturalnego.
d) Prowadzenie kursów, wykładów, odczytów oraz ćwiczeń praktycznych z dziedziny wszystkich działów wiedzy żeglarskiej, turystyki i rekreacji
e) Założenie i prowadzenie własnej biblioteki oraz publikowanie wydawnictw obejmujących cele statutowe.
f) Zakładanie sekcji lub grup specjalistycznych na terenie swego działania. g) Służenie swoją działalnością i zasobami osobom specjalnej troski.
h) Dbanie o szerzenie i umacnianie świadomości ekologicznej swoich członków, kształtowanie ich postaw w kierunku troski o ochronę wód, brzegów akwenów i atmosfery. Współdziała w tym zakresie z innymi organizacjami, osobami i urzędami.
i) Realizowanie zadań w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży
j) Promowanie prozdrowotnych, społecznych, edukacyjnych i wychowawczych wartości sportu
k) Podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji celów Stowarzyszenia wynikających z postanowień Statutu.
Rozdział III - Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§3
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) zwyczajnych,
b) wspierających.
c) honorowych - Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.
- Członkiem zwyczajnym i wspierającym stowarzyszenia może zostać każda osoba fizyczna:
a) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
b) ciesząca się dobrą opinią,
c) wyrażająca gotowość uczestnictwa w realizacji celów Stowarzyszenia,
d) mająca poparcie dwóch członków zwyczajnych, - Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, która świadczy lub zadeklarowała na rzecz Stowarzyszenia pomoc instytucjonalną lub materialną. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może zostać członek zwyczajny PTŻ lub osoba nie będąca członkiem Towarzystwa mająca szczególne zasługi dla rozwoju żeglarstwa, kultywowania tradycji żeglarskiej, mającej nienaganną opinie w społeczności żeglarskiej.
- Przyjęcia na członków Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w formie Uchwały na podstawie pisemnej deklaracji.
- O nadaniu tytułu honorowego członka PTŻ decyduje Walne Zgromadzenie PTŻ na pisemny wniosek Zarządu lub grupy 25 członków Towarzystwa, złożony do Walnego Zgromadzenia. Wniosek winien być poparty uzasadnieniem i potwierdzony własnoręcznymi podpisami wnioskodawców.
§4
- Członek zwyczajny ma prawo do:
a) czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia,
b) uczestnictwa w zebraniach, spotkaniach i wszelkich innych formach działalności stowarzysnia, c) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem władz stowarzyszenia,
d) noszenia odznaki organizacyjnej przyjętej przez stowarzyszenie,
e) zaskarżania, do Walnego Zgromadzenia członków, uchwały zarządu o skreśleniu z listy członków. - Członek zwyczajny obowiązany jest do:
a) przestrzegania statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał władz stowarzyszenia,
b) aktywnego uczestniczenia w pracach i realizacji celów stowarzyszenia,
c) opłacenia rocznej składki do 30 kwietnia każdego roku. oraz innych świadczeń obowiązujących w stowarzyszeniu do 31 grudnia każdego roku. - Członek zwyczajny, który nie ma opłaconej bieżącej składki, traci prawo do korzystania ze sprzętu i majątku PTŻ na prawach członkowskich.
- W uzasadnionych przypadkach na pisemną prośbę członka, Zarząd może mu przedłużyć termin opłacenia składek lub zwolnić go z opłacenia składek przez określony czas.
§5
- Członek honorowy ma wszystkie prawa i obowiązki przynależne wg Statutu PTŻ członkowi zwyczajnemu z uwzględnieniem ust.2.
- Członek honorowy jest zwolniony od opłacania wpisowego i składek członkowskich
§6
- Członek wspierający ma wszystkie prawa przynależne w/g Statutu członkowi zwyczajnemu, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i głosu stanowiącego.
- Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów wewnętrznych i uchwał władz stowarzyszenia,
- Członek zwyczajny, który z ważnych powodów nie opłaca składek i nie uczestniczy w działalności statutowej, staje się członkiem wspierającym na mocy uchwały Zarządu.
a) Zarząd obowiązany jest powiadomić w formie pisemnej członka o podjętej uchwale, wskazując na prawo wniesienia do Zarządu wniosku, o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma lub odwołania się do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków.
§7
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w skutek:
- Wystąpienia członka ze Stowarzyszenia dokonanego w formie pisemnej.
- Wykluczenia członka, które może nastąpić w przypadku istotnego naruszenia przez niego obowiązków statutowych lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
- Wykreślenia członka z rejestru członków Stowarzyszenia w przypadku:
a) utraty zdolności do czynności prawnych,
b) nie uczestniczenia w działalności statutowej Stowarzyszenia lub nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych świadczeń obowiązujących w stowarzyszeniu, przez okres co najmniej jednego roku,
c) śmierci członka. - Rozwiązanie członkostwa w przypadku opisanym w ust. 1 i 3 następuje w formie uchwały Zarządu.
- Wykluczenie członka dokonuje Walne Zgromadzenie w formie uchwały.
- Zarząd zobowiązany jest zawiadomić członka o jego wykreśleniu ze Stowarzyszenia, podając przyczyny i wskazując na prawo wniesienia odwołania do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków.
Rozdział IV - Władze Stowarzyszenia
§8
- Władzami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zgromadzenie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna.
§9
Kadencja Komandora, Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa dwa lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej ilości kandydatów.
§ 10
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
- Walne Zgromadzenia są zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zarząd zobowiązany jest zwołać Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków do 30 kwietnia każdego roku.
- Walne Zgromadzenie nadzwyczajne jest zwoływane z ważnych powodów z inicjatywy Zarządu, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na pisemny wniosek 1/4 (lecz nie mniej niż siedmiu) członków Stowarzyszenia złożony Zarządowi. Zarząd zobowiązany jest do zwołania Walnego Zgromadzenia w terminie 21 dni od daty wpłynięcia wniosku.
- Zawiadomienia o terminie, miejscu i porządku obrad członkowie otrzymują na co najmniej 14 dni przed zebraniem. Członkowie reprezentujący pięciu członków Stowarzyszenia mają prawo do zgłoszenia w formie pisemnej, w terminie nie późniejszym niż siedem dni przed datą Zgromadzenia, wniosków o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad. O przyjęciu wniosku decyduje Walne Zgromadzenie.
- Walne Zgromadzenie członków obraduje w/g uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
§ 11
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy w szczególności:
- Określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
- Uchwalenie Statutu i jego zmian,
- Zatwierdzanie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- Uchwalanie budżetu,
- Wybór Komandora i pozostałych członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz ich odwoływanie, a także przeprowadzenie wyborów uzupełniających do tych władz.
a) W trakcie trwania kadencji, Zarządowi przysługuje prawo do uzupełnienia jego składu spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków do Zarządu, nie może przekroczyć połowy ogólnej liczby członków pochodzących z wyborów. Członkowie dokooptowani powinny mieć pisemne poparcie czterech członków Stowarzyszenia.
b) W trakcie trwania kadencji Komisji Rewizyjnej, przysługuje prawo do uzupełnienia jej składu spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia, w liczbie nie przekraczającej jednej osoby. Członek dokooptowany powinien mieć pisemne poparcie czterech członków Stowarzyszenia. - Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielanie Zarządowi absolutorium.
- Podejmowanie uchwał o wykluczeniu członków Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie odwołań w sprawach członkowskich od uchwał Zarządu.
- Podejmowanie uchwał w sprawie nabycia lub zbycia nieruchomości albo rzeczy ruchomej znacznej wartości.
- Zatwierdzanie uchwał Zarządu w sprawach majątkowych innych niż opisane w punkcie 9.
- Podejmowanie uchwał w innych sprawach zgłoszonych do porządku obrad.
Zarząd
§ 12
- Zarząd jest organem wykonawczym, kieruje bieżącą działalnością Stowarzyszenia i odpowiada przed Walnym Zgromadzeniem.
- Zarząd składa się z pięciu do dziewięciu osób.
a) Członkowie zarządu nie są i nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - Zaciąganie zobowiązań, pożyczek, kredytów, dysponowanie mieniem lub jego obciążanie, jeżeli przewyższa to wartość 30.000,- zł ( s ł o w n i e ; trzydzieści tysięcy ) wymaga upoważnienie zawartego w uchwale budżetowej Walnego Zgromadzenia lub w uchwale Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w okresie sprawozdawczym.
- Mandat członka Zarządu wygasa w razie:
a) rezygnacji złożonej na piśmie do Zarządu
b) śmierci
c) odwołania przez Walne Zgromadzenie Członków
d) upływu kadencji
§ 13
- Komandor i pozostali Członkowie Zarządu na swoim pierwszym posiedzeniu wybierają spośród siebie Wice-komandorów funkcyjnych oraz skarbnika.
- Sposób działania Zarządu określa Regulamin działania Zarządu, zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie.
§ 14
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- Kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia.
- Realizowanie uchwał Walnego Zgromadzenia.
- Sporządzanie projektu budżetu.
- Sporządzanie sprawozdań ze swej działalności i przedkładanie ich Walnemu Zgromadzeniu do akceptacji.
- Podejmowanie decyzji majątkowych i zawieranie umów w sprawach nie zastrzeżonych przez Statut dla Walnego Zgromadzenia.
- Uchwalanie regulaminów i instrukcji wewnętrznych oraz ustalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich.
- Podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania członków i ustaniu członkostwa w przypadkach określonych w § 7 ust. l i ust. 3.
- Sprawowanie zarządu majątkiem Stowarzyszenia.
- Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków.
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
§ 15
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Komandor lub Wicekomandor według potrzeb, lecz nie rzadziej niż jeden raz w miesiącu.
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Komisji Rewizyjnej z głosem doradczym.
- Dokumenty finansowe i majątkowe podpisują Komandor i Skarbnik lub osoby z Zarządu przez nich upoważnione.
Komisja Rewizyjna
§ 16
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością PTŻ.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach stowarzyszenia.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej: nie mogą pozostawać w związku małżeńskim, w stopniu pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z członkami Zarządu, nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w razie:
a) rezygnacji złożonej na piśmie do Komisji Rewizyjnej
b) śmierci
c) odwołania przez Walne Zgromadzenie Członków
d) upływu kadencji - W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą trzy osoby wybrane przez Walne Zgromadzenie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie przewodniczącego i zastępcę nie później niż 14 dni po wyborach.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie.
- Rezygnacja 2 lub 3 członków Komisji Rewizyjnej nakłada obowiązek na rezygnujących powiadomienia Zarządu na piśmie, który zwołuje Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie, celem wyboru nowych członków w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia.
§ 17
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
- Badanie działalności Stowarzyszenia w zakresie zgodności z prawem, statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia.
- Przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu protokołów z kontroli działalności Zarządu z wnioskiem w przedmiocie udzielenia absolutorium.
- Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli.
Rozdział V - Majątek Stowarzyszenia
§ 18
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z wpisowego, składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku Stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej.
- Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
- Stowarzyszenie może tworzyć i uczestniczyć w spółkach prawa cywilnego i prawa handlowego oraz w organizacjach gospodarczych i społecznych.
- Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje w/g zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 19
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych
w odrębnych przepisach. Dochód z tej działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków. - Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 19 a)
Zabrania się :
-
Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem PTŻ w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”.
-
Przekazywania ich majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
-
Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu PTŻ.
-
Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 20
- Majątek Stowarzyszenia stanowią:
a) nieruchomości
b) majątek ruchomy
c) zasoby finansowe - Środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
Rozdział VI - Ordynacja wyborcza i głosowania
§ 21
- Udział we wszystkich głosowaniach i wyborach może być tylko bezpośredni.
- Głos stanowiący mają tylko członkowie zwyczajni.
- Prawo wyborcze czynne i bierne mają tylko członkowie zwyczajni.
- Wszelkie decyzje w Stowarzyszeniu zapadają zwykłą większością głosów z wyjątkiem zastrzeżonym w innych częściach Statutu, a dotyczących:
a) zmiany Statutu,
b) zgłoszenia upadłości Stowarzyszenia,
c) likwidacji Stowarzyszenia. - Głosowania są tajne i jawne:
a) jawne - przy przyjmowaniu członków i podejmowaniu uchwał o ustaniu członkostwa,
b) tajne - przy wyborach członków władz i uchwalaniu absolutorium dla Zarządu, a także we wszystkich pozostałych sprawach, zgodnie z decyzją Walnego Zgromadzenia. - Kandydatury na członków władz muszą być zgłoszone do Zarządu lub do Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia na piśmie, w terminie najpóźniej do chwili rozpatrywania punktu dotyczącego wyboru nowych Władz P.T.Ż. Zgłoszenia winny zawierać pisemną zgodę kandydata popartą, co najmniej przez czterech członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Rezygnacja członka Władzy z pełnienia w niej funkcji winna być złożona na piśmie.
- Walne Zgromadzenie jest prawomocne bez względu na ilość obecnych członków, lecz musi być zwołane i przebiegać zgodnie ze Statutem. Nie dotyczy to spraw, w których uchwały podejmuje się w obecności co najmniej połowy liczby wszystkich członków Stowarzyszenia.
- Członek zwyczajny może kandydować do władz Stowarzyszenia jednocześnie z kilku list wyborczych.
- Walne Zgromadzenie rozpatruje wyłącznie sprawy, dla których zostało zwołane i które zostały umieszczone w porządku jego obrad.
Rozdział VII - Zmiana Statutu, rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 22
- Zmiana Statutu następuje na Walnym Zgromadzeniu większością 2/3 głosów.
- Upadłość i likwidacja Stowarzyszenia następuje na podstawie:
a) uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania,
b) dalsze postępowanie przebiega według Ustawy "Prawo o Stowarzyszeniach".
Rozdział VIII – Nadzór
§ 23
Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje organ określony w Ustawie "Prawo o Stowarzyszeniach".
Rozdział IX - Przepisy przejściowe i końcowe
§ 24
- Statut, oraz jego zmiany, wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosownego postanowienia Sądu Rejestrowego.
- Komitet Założycielski lub Zarząd obowiązane są niezwłocznie powiadomić o tym członków Stowarzyszenia.